+31 653 659 668 wakelkamp@bureau1900.nl

Voor onpartijdige hulp bij een verstoorde arbeidsverhouding

Hoe kun je ruzie oplossen en escalatie voorkomen?

Heb je enig idee hoe vaak werknemers een organisatie verlaten omdat er een conflict broeit?
Ze zeggen dat ze ‘toe zijn aan een nieuwe uitdaging’, dat ze ‘ergens anders meer kunnen verdienen’ of dat ze ‘wel een beetje uitgekeken’ waren op de werkzaamheden.
Maar ik durf zulke beweringen inmiddels wel in twijfel te trekken.

De sfeer is de grote boosdoener.

Mensen botsen met hun manager of met de leiding. Ergeren zich groen en geel aan hun collega. Hebben het gevoel dat ze klein gehouden worden door de groep, of dat er achter hun rug om van alles gebeurt.
Sommige conflicten zijn openlijk. Luidruchtig, compleet met slaande deuren en naar huis stuivende medewerkers. Dan wéét je dat er iets uitgepraat moet worden voordat je weer samen verder kunt.

Maar dat is slechts het topje van de ijsberg.

Onder dat topje zit een massa mensen verscholen die niet lekker in hun vel zitten. Teams die in twee kampen verdeeld zijn, soms zelfs zonder dat iemand eigenlijk weet waarom. Collega’s die niets van elkaar kunnen hebben en toch niet kunnen uitleggen wat er eigenlijk wringt.

Dat soort gedoe op de werkvloer leidt enorm af.
Voordat je het weet werkt zo’n sfeer zelfs ernstig verstorend.
En misschien op de (middel)lange termijn: ziekmakend?

Op het moment dat je het openlijk benoemt als ‘verstoorde arbeidsverhouding’, ben je eigenlijk al veel te ver.

Als organisatie probeer je dát te voorkomen.

Maar soms ben je zelf partij in het conflict. Of je wordt gezien als partijdig, dat meestal! Inschakeling van een externe mediator lijkt een laatste strohalm, en eigenlijk meer een middel om iemand netjes weg te krijgen als het echt al volledig uit de hand is gelopen.

Zonde!

Want zowel voor de organisatie als voor de vertrekkende collega geldt: het lost niets op. Ja, éven. Maar de oorzaak is niet weggenomen. De collega begint in zijn nieuwe omgeving met nog meer gevoeligheden in zijn rugzak. En de organisatie heeft zichzelf even verlicht van een ballast, maar niets gedaan om de oorzaak weg te nemen. Een nieuwe collega ‘erft’ de situatie van zijn voorganger en komt in hetzelfde wespennest terecht.

Een mediator kan de kou uit de lucht halen en voorkomen dat dit patroon zich steeds weer herhaalt.

  • Omdat juist de meest mondige collega’s soms het meest onzeker zijn;
  • Omdat iemand zakelijk heel lang zijn mond kan houden over een irritatie waar hij privé al lang zijn beklag over had gedaan;
  • Of omdat al die conflicten op het werk ooit gestart zijn met een kleine onzekerheid, een lichte irritatie of een simpele gedachte, gestoeld op een eerdere negatieve associatie.

Geen sprookjes, wel ruimte voor verhalen

Een mediator is onafhankelijk, laat niets onbesproken en geeft partijen de ruimte voor hun verhaal. Dát lucht al op.
Daarna is er ruimte voor toenadering. Voor verkenning: wat willen de partijen nu écht?

Soms helpt dat en is de lucht geklaard.
Dan maken we nieuwe afspraken en kan de reis worden vervolgd.

Soms kiezen de partijen elk hun eigen route.
Ook dan kan ik bemiddelen, zodat niemand met een kater achterblijft.

Denk je dat jullie organisatie zoiets nodig heeft? Of wil je je leidinggevenden laten bijscholen zodat ze zelf conflicten sneller oplossen? Kijk dan op www.geenruzieophetwerk.nl, daarin vind je precies hoe ik werk en wat het jou oplevert!
Liever persoonlijk contact? Bellen of mailen mag ook, dan plannen we een kennismakingsgesprek.

Dit zeggen klanten over mij

  • Betrouwbaar, betrokken, flexibel, professioneel en loyaal, dat zijn woorden die ik direct op Monique van toepassing vind. Een vrouw met kennis van zaken. In de periode dat Monique en ik hebben samengewerkt, is ze voor mij van grote waarde geweest. Monique heeft oog voor mens en resultaat en weet zo ook het verschil te maken. Daarnaast beschikt ze ook nog over een gezonde dosis humor en enthousiasme wat het samenwerken extra plezierig maakt.

  • Haar analytisch vermogen en deskundige kijk op de markt is tot grote steun geweest voor de directie bij het uitstippelen van de koers van het bedrijf.

  • Monique is een professional die snel tot de kern van de opdracht doordringt, weet hoe de hazen lopen en daadkrachtig aan de slag gaat. Iemand die je met alle vertrouwen op een interimklus kan zetten

  • Toen de organisatie in woelige tijden verkeerde, heeft zij haar kwaliteiten als leidinggevende aan marketing en sales teams getoond. Een van de sterke eigenschappen van Monique is haar loyaliteit.

  • Je krijgt wat je vraagt, zonder overdadige opsmuk. Lekker no nonsense en zonder ‘verrassingen' achteraf

  • Monique geeft mensen de ruimte in hun functioneren, is aanstekelijk enthousiast en heeft ook belangstelling voor ‘haar’ mensen als persoon.

  • Ik herken in Monique de motiverende stijl van “er gewoon voor gaan”, “voorop durven gaan” en “samen ervoor gaan”. Dit enthousiasmeert collega’s enorm en beweegt ze tot alles wat werken zo leuk maakt.

  • Oog voor externe ontwikkel-ingen, inlevingsvermogen en spontaniteit kenmerken haar persoonlijkheid. Monique is een geboren communicator die door haar expertise en achtergrond een positieve bijdrage kan leveren aan verzakelijking zonder de menselijke maat uit het oog te verliezen

  • Monique is prettig om mee samen te werken en heeft de zaken zeer goed op orde. Samen met Monique heb ik aan een groot project gewerkt voor de herinrichting van een afdeling. Zowel inhoudelijk als organisatorisch heeft Monique enorm bijgedragen. Problemen werden altijd direct opgelost waardoor alles op rolletjes is verlopen.

  • Monique is een excellente interimmanager als inspirerend voorbeeld voor het team

  • Monique is direct, to the point, resultaat gericht en is in staat verbindingen te leggen

  • Monique is een enthousiaste motivator die in staat is om zich in korte tijd complexe materie eigen te maken en een relevant netwerk te mobiliseren

.

Call Now Button